Editorial - Τεύχος 238
Η Ελλάδα στην 83η θέση για την ανταγωνιστικότητα. Kαι ο Τουρισμός;

 

Ανασχηματισμός, δημοτικές εκλογές, η ανεργία ανεβαίνει, η αγορά δεν κινείται, η οικοδομή υποχωρεί και οι πολίτες μελαγχολούν.
Η Ελλάδα βρέθηκε και στην τελευταία θέση ανάμεσα στα 27 μέλη της ΕΕ όσον αφορά στην ανταγωνιστικότητα. Η κυβέρνηση έχει πολύ δύσκολο έργο και αυτό δεν αμφισβητείται από κανέναν, αλλά επειδή όλα τελικά κρίνονται από τα αποτελέσματα των επιλογών, πολλοί αναρωτιούνται αν γίνονται οι σωστές επιλογές.
Πρέπει να γίνει ανάταξη της οικονομίας, πρέπει να αναστραφεί το αρνητικό κλίμα για την Ελλάδα και να επιτευχθεί η σταδιακή ανάκτηση της χαμένης αξιοπιστίας της χώρας τόσο στις διεθνείς αγορές όσο και στις άλλες χώρες γενικότερα.
Η ελληνική οικονομία εδώ και καιρό βρίσκεται σε αναζήτηση στρατηγικής, αλλά σε αυτή την προσπάθεια φαίνεται να ξεχνά το σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα που διαθέτει, αυτό του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Οπως πολλές φορές έχει γραφτεί στις σελίδες της “Τουριστικής Αγοράς”, ο τουρισμός είναι το άρμα που μπορεί να οδηγήσει μέσα από σωστές επιλογές δράσεων την οικονομία σε μία νέα αναπτυξιακή τροχιά.
Απαιτείται, πρώτα απ’ όλα, αναπτυξιακή πολιτική και βούληση αξιοποίησης του τουρισμού ως αναπτυξιακού μοχλού. Απαιτείται επαναπροσδιορισμός της πολιτικής για τον τουρισμό. Είναι επιτακτική η ανάγκη χάραξης επιτέλους μίας μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την ανάπτυξη του προϊόντος. Μίας πολιτικής που δεν θα εστιάζει στον αριθμό, αλλά στην ποιότητα των αφίξεων και στα έσοδα ως αποτέλεσμα της κατανάλωσης των επισκεπτών σε προϊόντα και υπηρεσίες που χαρακτηρίζονται από ποιότητα. Μίας πολιτικής που οι δράσεις θα έχουν ως στόχο την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου από τους 3-5 μήνες που είναι σήμερα στους 6-8. Πρέπει άμεσα να γίνει αναδιάρθρωση των παραμέτρων ανταγωνιστικότητας που αφορούν στο τουριστικό προϊόν, μείωση των τελών αεροδρομίων, μείωση του κόστους της ακτοπλοΐας, μείωση του συντελεστή ΦΠΑ. Δεν είναι δυνατόν να έχει η Ελλάδα το μεγαλύτερο συντελεστή ΦΠΑ από όλες τις ανταγωνίστριες χώρες και να προσβλέπει σε τουριστική ανάπτυξη. Ούτε είναι, βέβαια, δυνατόν να αναταχθεί η ελληνική οικονομία βασιζόμενη σε έσοδα από το ΦΠΑ.
Ο νέος αναπτυξιακός–επενδυτικός νόμος πρέπει, επιτέλους, να έχει πραγματικά ως στόχο την προσέλκυση ξένων επενδύσεων. Πρέπει συγχρόνως να αξιοποιηθεί η περιουσία του Δημοσίου σε όφελος μίας πραγματικά αναπτυξιακής για τη χώρα πολιτικής.
Στη δύσκολη μάχη που έπεται, ένα σημαντικό όπλο που, επιτέλους, πρέπει να αξιοποιηθεί, είναι και η ανάπτυξη του συνεδριακού τουρισμού. Η διεθνής εμπειρία έχει αποδείξει ότι είναι ο πλέον οικονομικός και αποτελεσματικός δρόμος για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Ιδού η Ρόδος, τα γαλόνια κερδίζονται στις μάχες.
 

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΜΑΝΟΥΣΟΥ
ΤΡΕΧΟΝ ΤΕΥΧΟΣ
ΤΕΥΧΟΣ 266