Editorial - Τεύχος 227
Μπροστά στο δρόμο που χάραξε η κρίση...
Το ελληνικό τουριστικό προϊόν, πολύ πριν ξεσπάσει η παγκόσμια οικονομική κρίση, είχε δείξει έντονα προβλήματα που το οδηγούσαν στην απώλεια ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων κυρίως όσον αφορά στη σχέση αξίας-τιμής (value for money). Νέοι προορισμοί, με χαμηλότερο κόστος παραγωγής παραθεριστικού προϊόντος, προσφέρουν πακέτα σε πολύ χαμηλότερη τιμή.
Αποτέλεσμα είναι η συρρίκνωση της τουριστικής περιόδου, με σημαντικότερο σύμπτωμα τη μείωση της διαπραγματευτικής ικανότητας του ελληνικού προϊόντος, με συνέπεια την προσέλκυση υποβαθμισμένου οικονομικά και κοινωνικά επισκέπτη.
Επείγει η επανατοποθέτηση ενός πιο σύνθετου και αναβαθμισμένου προϊόντος στις διεθνείς αγορές, ενός προϊόντος που θα απευθύνεται σε πιο φιλοσοφημένους, πιο εκλεκτικούς, πιο εύπορους και, βέβαια, πιο απαιτητικούς επισκέπτες.
Μόνο μέσω ολοκληρωμένων, στοχευμένων, επιλεγμένων προγραμμάτων, όπως αυτά του συνεδριακού τουρισμού και του αγροτουρισμού, και όχι μέσω γενικών και αόριστων σχεδίων ανάπτυξης ειδικών μορφών τουρισμού, μπορεί να επιτευχθεί η προσφορά αναβαθμισμένου προϊόντος. Σημαντική παράμετρος που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη, είναι η πράσινη ανάπτυξη, ένα είδος ανάπτυξης όπου το περιβάλλον, η ποιότητα και ο σεβασμός στον άνθρωπο δεν είναι απλώς λόγια, αλλά ο άξονας στον οποίο προσαρμόζεται αρμονικά κάθε σχέδιο ανάπτυξης, η οποία δεν περνά μόνο μέσα από επιδοτήσεις μετά από περιβαλλοντική καταστροφή και πυρκαγιές, αλλά οικοδομείται πρώτα απ’ όλα με τη διαφύλαξη και την αξιοποίηση του φυσικού και κοινωνικού ιστού της χώρας.
Πρωταρχική σημασία έχει η αναγνώριση των σημερινών αδυναμιών και η υιοθέτηση ουσιαστικών δράσεων για την εξάλειψή τους. Οι υποδομές απαιτούν βελτιώσεις. Η απουσία τουριστικής συνείδησης συνοδεύεται συνήθως από την παροχή χαμηλού επιπέδου υπηρεσιών, η οποία συνδυάζεται με την ανεπάρκεια εξειδικευμένων στελεχών με τεχνικές δεξιότητες.
Για να αποκτήσει ανταγωνιστικότητα το ελληνικό τουριστικό προϊόν, απαιτείται σωστός σχεδιασμός, εμπλουτισμός και ποιοτική αναβάθμιση. Απαιτείται τουριστική συνείδηση.
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΜΑΝΟΥΣΟΥ
ΤΡΕΧΟΝ ΤΕΥΧΟΣ
ΤΕΥΧΟΣ 266