Ο καλός ο καπετάνιος στη φουρτούνα φαίνεται!

Κρουαζιέρα: Μία μεγάλη αγορά ψάχνει τη ρότα της στην Ελλάδα.

Μία βιομηχανία με οικονομικά οφέλη περίπου 100 δισεκατομμύρια δολάρια και πάνω από 753.000 θέσεις εργασίας σε παγκόσμιο επίπεδο προσπαθεί να ξαναβρεί τη ρότα της στην Ελλάδα.

Η κρουαζιέρα ως προϊόν είναι παράγωγο της ναυτιλίας και του τουρισμού, δύο τομέων που μπορούν να πάνε την οικονομία της χώρας μπροστά. Παρ’ όλα αυτά, η κρουαζιέρα υστερεί κάθε χρόνο όλο και περισσότερο.Σήμερα δεν υπάρχει κανένα κρουαζιερόπλοιο με ελληνική σημαία. Ο υπουργός Ναυτιλίας και σημαντικοί επιχειρηματίες σημειώνουν τα σημερινά προβλήματα και προτείνουν δράσεις με προοπτική.

Στην εκδήλωση που έγινε με αφορμή την τακτική γενική συνέλευση της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας τον Ιανουάριο 2013 ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, στο χαιρετισμό που απηύθυνε, αναφέρθηκε σε όλα τα σημαντικά θέματα.


Κωστής Μουσουρούλης, υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου

Αρχικά ο υπουργός αναφέρθηκε στη σημασία του έτους 2012 για όλη τη ναυτιλιακή οικογένεια, σημειώνοντας χαρακτηριστικά την επανίδρυση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, που υπήρξε πάγιο αίτημα όλης της ναυτιλιακής οικογένειας. Όσον αφορά στην κρουαζιέρα, υπογράμμισε ότι η αύξηση των προσεγγίσεων σε ελληνικούς λιμένες και η περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου δεν είναι μόνο επιθυμία του κλάδου, αλλά και στόχος του Υπουργείου. Στο πλαίσιο αυτό, αποτελεί απόλυτη ανάγκη η στρατηγική θεώρηση των ελληνικών λιμένων και η ανάπτυξή τους στη βάση ενός σύγχρονου μοντέλου λειτουργίας. Με αυτά τα δεδομένα, το Υπουργείο έχει συντάξει την επικαιροποιημένη πενταετή «Εθνική Στρατηγική Λιμένων».

Στόχος είναι ένα ολοκληρωμένο και βιώσιμο εθνικό λιμενικό σύστημα που θα συμβάλει στην ανάπτυξη και την απασχόληση, μέσω της παροχής υψηλής ποιότητας λιμενικών υπηρεσιών. Κάτι ακόμα εξίσου σημαντικό είναι η ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης του σχεδίου νόμου με το οποίο καθορίζονται σε εθνικό επίπεδο οι απαιτούμενες ενέργειες για τη συμμόρφωση των λιμένων με τις απαιτήσεις του Διεθνούς Κώδικα περί Ασφάλειας Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων ISPS.

O κ. Μουσουρούλης ανέφερε ακόμα ότι έχουν καταγραφεί οι δυνατότητες φιλοξενίας κρουαζιερόπλοιων όλων των ελληνικών λιμένων υποδοχής, ενώ δόθηκαν και οδηγίες στους λιμένες για την εφαρμογή του συστήματος προκαθορισμένης ημερομηνίας και ώρας εξυπηρέτησης, ώστε να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενες εταιρείες τις δυνατότητες όγκου εξυπηρέτησης κάθε λιμένα. Παράλληλα, όπως είπε, το Υπουργείο βρίσκεται σε τελικό στάδιο, σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού, για τις αλλαγές στις συνθήκες λειτουργίας των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων, ώστε να διευκολύνεται η επίσκεψη των τουριστών των κρουαζιερόπλοιων που μένουν λίγες ώρες στα λιμάνια υποδοχής.

Κλείνοντας, σημείωσε ότι το Υπουργείο έχει αναλάβει πρωτοβουλία για την εξεύρεση λύσης με τα συναρμόδια Υπουργεία Δημόσιας Τάξης και Εξωτερικών για το ζήτημα της επίσκεψης τουριστών από τρίτες χώρες εκτός Σένγκεν. Το θέμα εδώ είναι να διευκολύνεται η επίσκεψη τουριστών, άρα να αυξάνεται η κίνηση στα λιμάνια, αλλά συγχρόνως να τηρείται η ισχύουσα εθνική και κοινοτική νομοθεσία σχετικά με την είσοδο επισκεπτών τρίτων χωρών εκτός Σένγκεν. Βέβαια, όπως τόνισε, για να επιτευχθεί οποιοσδήποτε στόχος, χρειάζεται συνεργασία από όλους για συντονισμένες ενέργειες και καλύτερα αποτελέσματα.


Γιώργος Βερνίκος, Γενικός γραμματέας του ΣΕΤΕ, μέλος στο Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδας και στο Εθνικό Συμβούλιο Τουρισμού, καθώς και επιχειρηματίας με μεγάλη δραστηριότητα στο θαλάσσιο τουρισμό

Ο θαλάσσιος τουρισμός 2012

Το 2012 ήταν μία κακή χρονιά για τον ελληνικό θαλάσσιο τουρισμό, που οφείλεται σε σειρά αιτιών. Από τις κυριότερες είναι η αρνητική εικόνα της Ελλάδας λόγω των απεργιών του 2011 και οι εκλογικές αναμετρήσεις του 2012, σε συνδυασμό με μία γενικότερη αβεβαιότητα. Οι προοπτικές, ωστόσο, είναι θετικές για το 2013.

Η ίδρυση της παγκόσμιας ένωσης κρουαζιέρας για ενιαία φωνή του κλάδου και η ελληνική αγορά

Όπως σημείωσε ο κ. Βερνίκος, σχετικά με την ίδρυση αυτής της ένωσης, που δημιουργήθηκε για να προωθήσει τα συμφέροντα του κλάδου, αποτελεί υποχρέωση, τόσο του Υπουργείου όσο και των δικών μας ενώσεων, να υπάρχει στενή συνεργασία και παρακολούθηση των εξελίξεων του κλάδου της κρουαζιέρας σε διεθνές επίπεδο, ώστε να υπάρχουν τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.

Προτάσεις προς την Πολιτεία

Σύμφωνα με τον κ. Βερνίκο, πρέπει να υπάρχει κλίμα εμπιστοσύνης για επενδύσεις. Αυτό τον καιρό συζητούνται πολλά θέματα που έχουν σχέση με το θαλάσσιο τουρισμό. Είναι σαφές ότι οι αποφάσεις του Υπουργείου Οικονομικών που αφορούν το φορολογικό πλαίσιο έχουν πάντα πολύ μεγάλη σημασία. Ήδη το Υπουργείο Οικονομικών εξέδωσε ανακοίνωση που αναγνωρίζει το πόσο επιζήμιες ήταν για τα φορολογικά έσοδα και τις θέσεις απασχόλησης οι επιβαρύνσεις που επιβλήθηκαν τα έτη 2010 και 2011. Ο ίδιος αγωνίζεται μαζί με άλλους συναδέλφους, για να υπάρχει όσο το δυνατόν ευνοϊκότερη αντιμετώπιση του κλάδου.

Όσον αφορά ειδικότερα στη δυνατότητα επιτυχημένης προσέλκυσης τουρισμού υψηλών οικονομικών προδιαγραφών, ο ακρογωνιαίος λίθος, επί της ουσίας, σημείωσε ο κ. Βερνίκος, είναι το πόσο φιλοεπενδυτική χώρα είναι η Ελλάδα. Αν υπάρχει κλίμα εμπιστοσύνης για επενδύσεις –και μάλιστα για επενδύσεις ποιοτικές, όπως, για παράδειγμα, το ξενοδοχείο Amanzoe στην Αργολίδα, που πραγματοποιήθηκε μέσα στην κρίση– θα προσελκύονται και τουρίστες υψηλής εισοδηματικής στάθμης. Ο κ. Βερνίκος υπογράμμισε ότι με μία σωστή πολιτική, με την τοποθέτηση σωστών ανθρώπων σε καίριες θέσεις, που θα είχε και κοινωνική στήριξη, θα ήταν εφικτό μέσα σε έξι μήνες νa αντιστραφεί εντελώς η εικόνα της χώρας.

Φυσικά, όπως ήδη ανέφερε, ο θαλάσσιος τουρισμός αποτελεί μία από τις δυναμικότερες μορφές του σύγχρονου τουρισμού, με σημαντική συμμετοχή στις τουριστικές οικονομίες των χωρών που τον αναπτύσσουν, θα παρουσιάσει υψηλή αύξηση διεθνώς τα επόμενα χρόνια και επιδρά θετικά και άμεσα στις νησιωτικές κοινωνίες και στον υψηλής στάθμης τουρισμό. Αν υπάρχει μία χώρα στον κόσμο που μπορεί και έχει τα πλεονεκτήματα νa αναπτύξει το θαλάσσιο τουρισμό, αυτή είναι η Ελλάδα.

Κλείνοντας, σημείωσε ότι οι Έλληνες έχουν έφεση στο να επενδύουν στη θάλασσα. Αν υπάρχει το ευνοϊκό θεσμικό πλαίσιο και η κοινωνική υποστήριξη, ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρηματιών οδηγεί σε συνεχή καλυτέρευση της ποιότητας σκαφών και υπηρεσιών.


Μιχάλης Λάμπρου, Αντιπρόεδρος Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων, Γενικός Διευθυντής MAJESTIC INTERNATIONAL CRUISES INC.

Σύμφωνα με τον κ. Λάμπρου, όσον αφορά στην εξέλιξη του θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα, οι προσδοκίες για το 2013 κινούνται μέσα σε θετικό κλίμα σε ό,τι αφορά τον αριθμό των τουριστών που αναμένονται, ο οποίος σαφώς θα είναι μεγαλύτερος από το 2012. Η ουσία, όμως, είναι αλλού. Αναφερόμενος στο κόστος των εισιτηρίων των επιβατών, σημειώνει ότι με βάση τις εξαγγελίες των εταιρειών κρουαζιερόπλοιων για ειδικές προσφορές, έχει φθάσει δυστυχώς, στα επίπεδα των δεκαετιών 1960/1970. Τα πλοία δεν καλύπτουν πλέον τα λειτουργικά τους έξοδα, ιδιαίτερα τα μικρής και μεσαίας χωρητικότητας, όπως είναι τα πλοία της εταιρείας του, της Majestic International Cruises.

Άλλωστε, όπως αναφέρει ο κ. Λάμπρου, ο θαλάσσιος τουρισμός και κατ’ επέκταση η κρουαζιέρα έχουν μία ετήσια ανάπτυξη της τάξεως του 7% και το έτος 2013 οι στατιστικές δείχνουν ότι θα ξεπεράσουμε παγκοσμίως τα 21 εκατομμύρια επιβατών.

Ο ρυθμός ναυπήγησης νέων κρουαζιερόπλοιων τρίτης γενιάς αυξάνεται παρά τη διεθνή οικονομική ύφεση και σίγουρα βασίζεται στην σιγουριά της ετήσιας αύξησης. Οι προσδοκίες του κλάδου είναι θετικές εάν τις συγκρίνει κανείς με τους επισκέπτες ενός προορισμού όπως το Λας Βέγκας, που σε ετήσια βάση ξεπερνούν τα 50 εκατομμύρια.

Προτάσεις προς την Πολιτεία

Χρειάζονται μέτρα για την ανταγωνιστικότητα του υπό ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοιου, κάτι που θα ενθαρρύνει την επιστροφή των πλοίων στην ελληνική σημαία. Παράλληλα, οι υπεύθυνοι κυβερνητικοί φορείς πρέπει να προβάλουν τον κλάδο της ελληνικής κρουαζιέρας και κατ’ επέκταση την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, που αποτελεί το δεύτερο καλύτερο προορισμό σε παγκόσμια κλίμακα. Πρέπει σίγουρα ένα κλιμάκιο από υψηλά ιστάμενα πρόσωπα των συναρμόδιων Υπουργείων να επισκεφθεί τους επικεφαλής των μεγάλων εταιρειών κρουαζιερόπλοιων στο Μαϊάμι, να τους διαβεβαιώσει ότι τα ελληνικά νησιά και η χώρα μας είναι ο ασφαλέστερος και καλύτερος προορισμός για τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιών τους και να προβάλει το home porting, που η αγορά ευελπιστεί ότι κάποια στιγμή θα ξεκινήσει με θετικά αποτελέσματα για την Ελλάδα, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι όλοι οι αρμόδιοι φορείς θα ενώσουν τις δυνάμεις και τις προσπάθειές τους γι’ αυτό το αποτέλεσμα.

Η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας εργάζεται πυρετωδώς προς αυτή την κατεύθυνση και ελπίζει ότι σύντομα θα έχουμε θετικές εξελίξεις, που, αν μη τι άλλο, θα βοηθήσουν στην ενίσχυση του συναλλαγματοφόρου εισοδήματος της χώρας μας, κάτι που χρειάζεται τώρα παρά ποτέ άλλοτε.

Στην ομιλία του Μιχάλη Λάμπρου στο Corfu Cruise Conference τον περασμένο Οκτώβριο, έγιναν μερικές πολύ ενδιαφέρουσες και σημαντικές επισημάνσεις για την παγκόσμια αλλά και την ελληνική αγορά της κρουαζιέρας. Όπως είπε ο κ. Λάμπρου: «Η κρουαζιέρα είναι ένας εναλλακτικός τρόπος διακοπών, που μέρα με τη μέρα, ή καλύτερα χρόνο με χρόνο, αναπτύσσεται, αυξάνεται και σιγά σιγά καλύπτει προορισμούς σε παγκόσμια κλίμακα, κάτι που πριν από είκοσι χρόνια, που ξεκίνησε η ραγδαία ανάπτυξή της, ούτε και ο πιο αισιόδοξος φορέας δεν μπορούσε να διανοηθεί. Παρά τη διεθνή οικονομική ύφεση, η κρουαζιέρα παρουσιάζει μία ετήσια αύξηση της τάξεως του 8-10%. Πρώτος προορισμός προτίμησης επιβατών κρουαζιέρας παραμένει η Καραϊβική και δεύτερος η Ανατολική Μεσόγειος, με κεντρικό άξονα το λιμάνι του Πειραιά.

Οι προορισμοί της Μεσογείου είναι ήδη πολύ δημοφιλείς και οι φορείς της κρουαζιέρας πιστεύουν ότι με το ρυθμό της ετήσιας αύξησης επιβατών και πλοίων που παρουσιάζει η περιοχή μας, σύντομα θα ξεπεράσει σε προτίμηση τα λιμάνια της Καραϊβικής που παραδοσιακά επιλέγουν οι Αμερικανοί και Καναδοί επιβάτες για τις διακοπές τους με κρουαζιερόπλοια.

Η εικόνα της κρουαζιέρας και η σημερινή κατάσταση στην Ελλάδα, ιδιαίτερα μετά την οριστική και άνευ όρων κατάργηση του περίφημου καμποτάζ, που για πολλά χρόνια απέκλειε τα υπό ξένες σημαίες κρουαζιερόπλοια να χρησιμοποιούν ελληνικά λιμάνια ως αφετηρία και πέρας των κρουαζιερών τους. Ένας περιορισμός καταστροφικός για την οικονομία μας, ιδιαίτερα όταν όλες οι χώρες προορισμού κρουαζιέρας, συμπεριλαμβανομένων όλων των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, λειτουργούσαν όλα αυτά τα χρόνια ως home ports χωρίς κανένα περιορισμό.

Πολλοί φορείς που ασχολούνται με την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και την ενίσχυση του home porting σε ελληνικά λιμάνια, με πρώτο και καλύτερο το λιμάνι του Πειραιά, θεώρησαν ότι το πρόβλημα λύθηκε με την οριστική και άνευ όρων κατάργηση του καμποτάζ σε όλα τα ελληνικά λιμάνια.

Αυτή η άποψη είναι πέρα για πέρα εσφαλμένη. Για μας ο αγώνας και οι προσπάθειες προσέλκυσης ξένων εταιρειών κρουαζιεροπλοίων που θα χρησιμοποιούν τα ελληνικά λιμάνια ως home porting ξεκίνησε από την επομένη ημέρα της κατάργησης του καμποτάζ.

Όπως δείχνουν τα πράγματα, αυτός ο αγώνας που ξεκίνησαν όλοι όσοι ασχολούνται παραδοσιακά με την κρουαζιέρα μέσα από τις τάξεις της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας θα είναι και μακρύς και επίπονος.
Κατά την άποψή του, οι δραστηριότητες χωρίζονται σε δύο κατηγορίες.
Η πρώτη κατηγορία εστιάζεται στην άμεση προσέγγιση των ξένων εταιρειών κρουαζιερόπλοιων ιδιαίτερα εκείνων που δραστηριοποιούνται με έδρα το Μαϊάμι και η δεύτερη στην άμεση κινητοποίηση όλων των μηχανισμών που αφορούν τη δημιουργία αξιόλογων νέων λιμενικών εγκαταστάσεων στον Πειραιά και στα νησιά μας.
Η πρώτη κατηγορία έχει δρομολογηθεί μέσω επαφών που ξεκίνησε η Ένωσή μας αλλά και επαφών που ελπίζουμε ότι θα έχει σύντομα το νεοσυσταθέν πρόσφατα Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου με τα υψηλόβαθμα στελέχη αυτών των εταιρειών σε μία προσπάθεια να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν τα ελληνικά λιμάνια ως home ports για τις κρουαζιέρες που εκτελούν στην Ανατολική Μεσόγειο. 
Με ποιο τρόπο όμως θα επιτύχουμε το home porting εάν δεν έχουμε να δείξουμε στις ξένες εταιρείες ότι διαθέτουμε αξιόλογες λιμενικές εγκαταστάσεις και υποδομές, που θα εξασφαλίζουν την ομαλή και απρόσκοπτη προσέγγιση των κρουαζιερόπλοιων και τη σωστή εξυπηρέτηση πλοίων και επιβατών;
Θεωρήσαμε πρωταρχικής σημασίας το θέμα των λιμενικών υποδομών και αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων του κ. Κώστα Μουτζούρη ως Γενικού Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, το Συμβούλιο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας είχε μία μακρά και ουσιώδη συνεργασία μαζί του και τέθηκαν επί τάπητος όλα τα καυτά θέματα που αφορούν τα ελληνικά λιμάνια, τα οποία αποτελούν αποδέκτες κρουαζιερόπλοιων.

Οι βασικές προϋποθέσεις για να επιτύχουν οι προσπάθειες αναβάθμισης των λιμενικών εγκαταστάσεων σχετίζονται άμεσα με τις κάτωθι ενέργειες:

  • Πρέπει να τονιστεί στις μεγάλες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων η παρουσία της χώρας μας στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου ως στρατηγικού χώρου υποδοχής κρουαζιερόπλοιων, με μεγάλη γκάμα επιλογής προορισμών.
  • Πρέπει να παρουσιάσουμε σε αυτές τις εταιρείες τα σχέδια και τα προγράμματά μας για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών μας και να ζητήσουμε τη συμμετοχή τους στην υλοποίηση των στόχων μας. Να ακολουθήσουμε το παράδειγμα της γειτονικής μας Τουρκίας, που μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα αναβάθμισε όλα τα κύρια λιμάνια της με ανάθεση στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Πρέπει να καταργηθεί άμεσα η σχέση του ελέγχου του κράτους σε πλειοψηφικό ποσοστό των ανάδοχων εταιρειών. 
    Κανένας και σε κανένα σημείο του πλανήτη μας να μη δεχτεί να συμμετέχει σε φορέα, να συνεισφέρει τα ωραία του χρηματικά κονδύλια και να έχει την πλειοψηφία το κράτος. Πρέπει να ξεχάσουμε το 51% της κρατικής συμμετοχής.
  • Η Ένωσή μας έχει ήδη ξεκινήσει επικοινωνία με τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων είτε με απευθείας επαφές είτε μέσω των εκπροσώπων/πρακτόρων των εταιρειών στην Ελλάδα, οι περισσότεροι των οποίων είναι μέλη μας, για να προετοιμάσει το έδαφος για τη συμμετοχή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας στην αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων των λιμένων του Πειραιά και των νησιών μας.
  • Πρέπει να καταλάβουν οι εταιρείες ότι η Ελλάδα διαθέτει σε μεγάλο ποσοστό μία στρατηγική που εγγυάται την ομαλή άφιξη και την εξυπηρέτηση των επιβατών.
  • Πρέπει επίσης άμεσα να τεθεί σε εφαρμογή το περίφημο berthing plan, το οποίο σήμερα η Ελλάδα είναι το μόνο σημείο του κόσμου όπου δεν εφαρμόζεται.

Όσον αφορά στη διαρρύθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων, πρέπει να ακολουθήσουμε το παράδειγμα από το Κουσάντασι. Εδώ ο επιβάτης κρουαζιέρας που αποβιβάζεται για να επισκεφθεί τα αξιοθέατα της πόλης, περνάει αναγκαστικά μέσα από ειδικά διαμορφωμένο εμπορικό κέντρο, με πάσης φύσεως μαγαζιά, στα οποία σίγουρα σταματά και ψωνίζει, κάτι που συμβαίνει και στα περισσότερα νησιά της Καραϊβικής. Το ίδιο ισχύει και σε πολλά άλλα λιμάνια. Αυτή η μέθοδος πρέπει να εφαρμοστεί και στα σπουδαιότερα ελληνικά λιμάνια, όπως το λιμάνι της Κέρκυρας, δημιουργώντας σοβαρό κίνητρο στον επιβάτη να πραγματοποιήσει αγορές ακόμα και εάν δεν τις έχει προγραμματίσει.
Η ιδιωτική πρωτοβουλία δεν εφαρμόστηκε μόνο στα λιμάνια της Τουρκίας, την Κωνσταντινούπολη και το Κουσάντασι που τα ανέλαβε εξ ολοκλήρου η Royal Caribbean. Το ίδιο σύστημα με την ανάθεση των λιμενικών υποδομών σε ιδιωτικές ξένες εταιρείες εφαρμόστηκε και σε άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια, όπως στη Μασσαλία, στη Λάρνακα, σε λιμάνια της Ιταλίας κ.ά. Όμως εκεί το κράτος περιορίστηκε σε ένα μικρό ποσοστό συμμετοχής και οι μεγάλες εταιρείες, έχοντας τα πλειοψηφικά πακέτα συμμετοχής, προχώρησαν με γοργούς ρυθμούς και ξοδεύοντας τεράστια ποσά δημιούργησαν σε λίγα χρόνια υποδειγματικά λιμάνια με παγκόσμια εμβέλεια στον τομέα της κρουαζιέρας.
Παράλληλα, θα επιλεγούν μερικά από τα πιο σπουδαία λιμάνια των νησιών μας, μεταξύ των οποίων και αυτό της Κέρκυρας, που θα πορευτούν στα πρότυπα της λειτουργίας του λιμανιού του Ηρακλείου, το οποίο θα λειτουργήσει ως πυξίδα και πόλος έλξης για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας σε σωστές βάσεις και σε αυτά τα λιμάνια.
Θα ήθελα να υπογραμμίσω εδώ για όσους δεν το γνωρίζουν ότι το λιμάνι του Ηρακλείου λειτουργεί ήδη από τη φετινή χρονιά ως home port για τις ιταλικές εταιρείες κρουαζιερόπλοιων, με άριστα αποτελέσματα και με καθολική αποδοχή. Κάτι παρόμοιο ισχύει και για το λιμάνι της Ρόδου.

Θα κλείσω την αναφορά μου στην κρουαζιέρα με ορισμένα στοιχεία που αναφέρονται στην κίνηση και στον αριθμό επιβατών στα κυριότερα ελληνικά λιμάνια προορισμού κρουαζιερόπλοιων την περίοδο 1/1-31/7/2012.

  • Πειραιάς: 396, κατάπλοι μειωμένοι κατά 16,45% με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
    1.025.744 επιβάτες κρουαζιέρας, εκ των οποίων 858.480 επιβάτες τράνζιτ και 173.264 επιβάτες home porting
  • Σαντορίνη: 485 κατάπλοι, μειωμένοι κατά 15,5%, και τράνζιτ επιβάτες 546.160.
  • Ρόδος: 209 κατάπλοι, μειωμένοι κατά 6,14%, και επιβάτες 220.341.
  • Κέρκυρα: 309 κατάπλοι, αυξημένοι κατά 8,39%, και επιβάτες 414.674.

Επίσης, σε ετήσια βάση οι συγκριτικοί αριθμοί για τα λιμάνια Μυκόνου και Ηρακλείου είναι:

  • Μύκονος: 606 κατάπλοι, μειωμένοι κατά 17,4%, και επιβάτες 645.937.
  • Ηράκλειο: 158 κατάπλοι, αυξημένοι κατά 7,36%, και επιβάτες 240.000.

Η Κέρκυρα και το Ηράκλειο της Κρήτης είναι τα μοναδικά ελληνικά λιμάνια που παρουσίασαν αύξηση πλοίων και επιβατών, γεγονός πολύ ελπιδοφόρο για τη μελλοντική πορεία της κρουαζιέρας σε αυτά τα λιμάνια.


Σπύρος Κυριακούλης, Αντιπρόεδρος της Κυριακούλης Μεσογειακαί Κρουαζιέραι Ναυτιλιακή Α.Ε., Μέλος του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας

Προτάσεις προς την Πολιτεία

Βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη μίας επιχειρηματικής δραστηριότητας είναι η ύπαρξη ενός φορολογικού πλαισίου το οποίο δεν εμφανίζει μεγάλες αλλαγές με υψηλή χρονική συχνότητα. Στην Ελλάδα, στην παρούσα χρονική στιγμή εμφανίζεται το ακριβώς αντίθετο, ενώ κάθε νέο φορολογικό μέτρο οδηγεί σε βίαιες αλλαγές αρνητικού χαρακτήρα, χωρίς να δίνει τη δυνατότητα σταδιακών προσαρμογών. Επίσης, θα πρέπει να επανεξεταστούν τόσο ο αριθμός όσο και οι διαδικασίες έκδοσης και ανανέωσης από δημόσιους φορείς δικαιολογητικών λειτουργίας μίας πλοιοκτήτριας εταιρείας με στόχο τόσο την εξοικονόμηση χρόνου όσο και τη μείωση του κόστους έκδοσης και ανανέωσης δικαιολογητικών. Η παρατηρούμενη άνοδος των τελικών επιτοκίων που επιβαρύνουν τα τραπεζικά δάνεια με τα οποία έχει χρηματοδοτηθεί ένας μεγάλος αριθμός σκαφών αναψυχής κάνει ακόμη πιο δύσκολη την αποπληρωμή των συνολικών δανειακών υποχρεώσεων των πλοιοκτητών. Κατά συνέπεια, μέτρα όπως η προσωρινή απόσυρση της εισφοράς του Ν.128/1975, η οποία επιβαρύνει τα επιτόκια των τραπεζικών δανείων, και η μόνιμη απαίτηση για επαρκή αιτιολόγηση από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα προς την Τράπεζα της Ελλάδος των αυξήσεων που επιβάλλονται στα τελικά επιτόκια δανεισμού, θα οδηγούσαν στη μείωση των χρηματοδοτικών βαρών σημαντικού αριθμού πλοιοκτητών.

Η δημιουργία και ψήφιση νομοθετικών διατάξεων που θα επέτρεπαν τη χρήση της χρηματοδοτικής μίσθωσης για την αγορά νέων σκαφών αναψυχής, θα διεύρυνε τις χρηματοδοτικές επιλογές των Ελλήνων πλοιοκτητών, οι οποίες έχουν μειωθεί λόγω της παρατηρούμενης αδυναμίας του ελληνικού τραπεζικού συστήματος να δανείσει στην παρούσα χρονική στιγμή επαρκή κεφάλαια. Η ανάληψη από ιδιώτες, μέσω της διεξαγωγής διαγωνισμών, της κατασκευής συμπληρωματικών λιμενικών έργων και της διαχείρισης τουριστικών λιμένων, θα κάλυπτε την ανάγκη ποιοτικής αναβάθμισης σημαντικού μέρους της υφιστάμενης λιμενικής υποδομής της χώρας μας. Τέλος, θα πρέπει να επανεξεταστούν τα κριτήρια λήψης άδειας επαγγελματικής εκμετάλλευσης σκάφους αναψυχής.


Η παγκόσμια Ένωση και τα νέα δεδομένα

Ο κλάδος της κρουαζιέρας, με την ίδρυση μίας παγκόσμιας ένωσης, ενώνει τις δυνάμεις του για να προωθήσει με μία ενιαία φωνή τα ζητήματα που αφορούν στη θετική πορεία του. Tο Ευρωπαϊκό συμβούλιο Κρουαζιέρας (ECC) μετονομάζεται σε CLIA Ευρώπης, σε έναν νέο τύπο ένωσης που προωθεί το κοινό μήνυμα «Ένας Κλάδος, Μία Φωνή».

Τον περασμένο Δεκέμβριο στις Βρυξέλλες, εννέα Ενώσεις κρουαζιέρας ανακοίνωσαν ότι συμφώνησαν να λειτουργούν υπό κοινή οργάνωση με μία ενιαία δομή, προκειμένου να υπάρχει ένας ηγετικός φορέας που θα εκπροσωπεί την παγκόσμια αγοράς κρουαζιέρας. Οι ενώσεις αυτές είναι: ο Παγκόσμιος Σύνδεσμος Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Κρουαζιέρας (ECC), η Ένωση Κρουαζιέρας Ασίας (ACA), η Ένωση Επιβατηγών Πλοίων (PSA/ACE), η Ένωση Γαλλίας (AFCC) και Βραζιλίας (ABREMAR), η Βορειοδυτική και Καναδική Ένωση κρουαζιέρας (NWCCA), η Ένωση κρουαζιέρας Αλάσκας (ACA) και το Διεθνές Συμβούλιο κρουαζιέρας Αυστραλίας και Ασίας (ICCA). Τα μέλη όλων των Ενώσεων συμφώνησαν να χρησιμοποιούν το όνομα του Παγκόσμιου Συνδέσμου Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) με την αντίστοιχη ονομασία της γεωγραφικής περιοχής που ανήκουν, ενώ όλα τα γραφεία των Ενώσεων θα παραμείνουν ως έχουν.

Η νέα Ένωση δημιουργήθηκε για να εξασφαλίσει αφενός αυξημένα οφέλη, αφετέρου μία παγκόσμια και ενιαία φωνή για τις εταιρείες κρουαζιέρας, τουριστικούς πράκτορες και συνεργάτες – οι οποίοι στο σύνολό τους συμβάλλουν σημαντικά σε μία βιομηχανία με οικονομικά οφέλη περίπου 100 δισ. δολάρια και πάνω από 753.000 θέσεις εργασίας σε παγκόσμιο επίπεδο. Για τις εταιρείες κρουαζιέρας, η νέα Ένωση προσφέρει ένα κοινό διεθνές όργανο αρμόδιο για τεχνικά θέματα και κανονισμούς, μία ενοποιημένη παγκόσμια πλατφόρμα επικοινωνίας και ένα ενιαίο συντονιστικό όργανο εκδηλώσεων, όπου θα μπορεί με τον καλύτερο τρόπο να κεφαλοποιείται η επένδυση της ένταξης και συμμετοχής των εταιρειών κρουαζιέρας στην Ένωση. Για τους ταξιδιωτικούς πράκτορες, η νέα Ένωση θα προσφέρει ισχυρότερα προγράμματα συνεργασίας και δικτύωσης σε μία ευρύτερη κλίμα. Για τους δε συνεργάτες εξασφαλίζονται καλύτερες ευκαιρίες για τους πελάτες τους, καθώς και περαιτέρω ανάπτυξη των επιχειρηματικών συνεργιών.

Η CLIA θα διοικείται από μία Παγκόσμια Εκτελεστική Επιτροπή, υπό την προεδρία του κ. Howard Frank, αντιπροέδρου, γενικού διευθυντή Επιχειρήσεων και μέλους της Εκτελεστικής Επιτροπής της εταιρείας Carnival. Η κα Christine Duffy, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος του Παγκόσμιου Συνδέσμου Κρουαζιέρας, θα συμμετέχει ως πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της νέας Ένωσης, έχοντας υπό την καθοδήγησή της μία ομάδα με αρμοδιότητες για διεθνή τεχνικά θέματα και κανονισμούς, έρευνα, επικοινωνία, σχέσεις με τον κλάδο και δημόσιες υποθέσεις.

«Τώρα είμαστε πραγματικά ένας κλάδος με μία φωνή», δήλωσε ο κ. Howard Frank, συνεχίζοντας: «Δεδομένης της τρομακτικής ανάπτυξης και της συνεχιζόμενης παγκοσμιοποίησης της αγοράς κρουαζιέρας, αυτή η εξέλιξη έρχεται ουσιαστικά να απαντήσει στην ανάγκη να μιλάμε και να ενεργούμε με μία κοινή φωνή και παράλληλα, να αναγνωρίζουμε τη σημασία των τοπικών σχέσεων. Η νέα Ένωση θα διαδραματίσει ρόλο ζωτικής σημασίας, προκειμένου να διαμορφωθούν εκ των προτέρων οι πολιτικές και το κανονιστικό περιβάλλον σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς και η προώθηση της κρουαζιέρας σε διάφορους φορείς μέσω ενός πιο αποτελεσματικού συντονισμού επικοινωνίας και ενεργό συμμετοχή των εμπλεκομένων».

«Υπάρχουν άμεσα και μακροπρόθεσμα οφέλη από τη νέα Ένωση, που είναι εκτενή και με μεγάλο εύρος εμβέλειας», πρόσθεσε η κα Christine Duffy. «Μας επιτρέπει να αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την επένδυση συμμετοχής των μελών και συνεργατών μας στην Ένωση και παράλληλα να ενδυναμώσουμε την ηγετική θέση του κλάδου μας σε διεθνές επίπεδο σε θέματα όπως η ασφάλεια, το περιβάλλον, η αειφορία και η υγεία. Μας δίνει επίσης τη δυνατότητα να εδραιωθεί η έρευνα της αγοράς κρουαζιέρας και να ενισχυθούν προωθητικά προγράμματα και εκδηλώσεις, προκειμένου να αυξηθεί περαιτέρω το ενδιαφέρον των καταναλωτών στην κρουαζιέρα.»

Η παγκόσμια οργάνωση της CLIA θα εκπροσωπεί πλέον τη βιομηχανία της κρουαζιέρας στο Διεθνές Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) που εδρεύει στο Λονδίνο, στο Διεθνή Οργανισμό Εργασίας στη Γενεύη, καθώς και σε άλλους διεθνείς ναυτιλιακούς οργανισμούς σε όλο τον κόσμο. Θα επικεντρωθεί στην παγκόσμια στρατηγική, στα διεθνή θέματα του κλάδου της κρουαζιέρας και στη στρατηγική της επικοινωνίας. Τοπικά και περιφερειακά ζητήματα θα συνεχίζουν να χειρίζονται από τους κατά τόπους εθνικούς συνδέσμους στη Βόρεια Αμερική, στην Ευρώπη, στην Ασία και την Αυστραλία. Οι δε υπάλληλοι της νέας Ένωσης θα βρίσκονται σε όλο τον κόσμο.

Εδώ στην Ευρώπη το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Κρουαζιέρας θα μετονομαστεί σε CLIA Ευρώπης και θα στηρίζεται στις στέρεες βάσεις και τις εξαιρετικές σχέσεις που έχουν ήδη οικοδομηθεί στις Βρυξέλλες με τα Ευρωπαϊκά Ινστιτούτα και τους σχετικούς αρμόδιους φορείς της Ευρώπης. Το γραφείο των Βρυξελλών θα ενδυναμωθεί και θα αναπτυχθεί. Περαιτέρω. Ο πρόεδρος της CLIA Ευρώπης και πρόεδρος της Silversea Cruises, κ. Manfredi Lefebvre D’Ovidio, δήλωσε σχετικά: «Η νέα διεθνής οργάνωση θα ενισχύσει σημαντικά την επικοινωνία και θα αποδώσει τα μέγιστα στην υποστήριξη της βιομηχανίας της κρουαζιέρας, τόσο σε διεθνές επίπεδο όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς η CLIA Ευρώπης θα επικοινωνήσει το μήνυμα στην Ευρώπη: “Ένας Κλάδος, Μία Φωνή”. Ο τομέας της κρουαζιέρας τώρα θα αναγνωρίζεται ευρέως ως ένας από τους πιο σημαντικούς και πολύτιμους επιχειρηματικούς τομείς, στοχεύοντας ιδιαίτερα στο κτίσιμο εποικοδομητικού διαλόγου που έχει ήδη καθιερωθεί στα Ευρωπαϊκά Ινστιτούτα, με αμοιβαία οφέλη τόσο για τον κλάδο, όσο και για το ευρύτερο πολιτικό και δημόσιο συμφέρον στην Ευρώπη. Συγκεκριμένα, η CLIA Ευρώπης θα συνεχίζει να εργάζεται με την Ευρωπαϊκή Ένωση προς την κατεύθυνση της ποιοτικής ναυτιλίας, την τήρηση υψηλών προδιαγραφών ασφάλειας και περιβάλλοντος και με αυξανόμενους ρυθμούς θα συμβάλει καθοριστικά στην ευρωπαϊκή οικονομία».


Με αφορμή την ανακοίνωση της ίδρυσης της νέας παγκόσμιας Ένωσης, ο κ. Κυριάκος Αναστασιάδης, διευθύνων σύμβουλος της Louis Cruises, δήλωσε σχετικά: « Η Louis Cruises, η μοναδική ελληνική εταιρεία κρουαζιέρας και ενεργό μέλος τόσο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας όσο και της CLIA, καθώς και εκ των ιδρυτών της Ένωσης εφοπλιστών κρουαζιερόπλοιων και φορέων ναυτιλίας, υποδέχεται με χαρά το νέο ισχυρό όργανο εκπροσώπησης του κλάδου, που κάνει ουσιαστικά πράξη το “ισχύς εν τη ενώσει”. Παράλληλα, θεωρεί ότι η συμμετοχή της εταιρείας στον παγκόσμιο αυτό σύνδεσμο με σημαντική διεθνή επιρροή αποτελεί μία πολυσήμαντη ευκαιρία για την ελληνική κρουαζιέρα και εθνική οικονομία εν γένει».


 

ΤΡΕΧΟΝ ΤΕΥΧΟΣ
ΤΕΥΧΟΣ 266